11 maj 2013

Flytta till Gamlestaden Linda! Del ett.

Nu du, Linda. Nu ska du få den där flytt-peppen du har frågat efter. Jag ska visa dig hur Gamlestaden ser ut,  åtminstone för vår familj. Jag börjar med en övergripande introduktion, så får vi se var vi landar.

Gamlestaden är alltså en stadsdel i Göteborg som ligger ungefär 4-5 km nordost om centrum.

In till stan tar man sig busenkelt med en spårvagnstur på 6 minuter. Kommunikationerna är utmärkta eftersom  hållplatsen Gamlestadstorget är en knutpunkt där 6 spårvagnslinjer och massor av busslinjer möts. Man behöver sällan planera in en särskild vagn om man bara ska in till stan, när man än kommer till hållplatsen är det som mest ett par minuter till nästa vagn. Har man barnvagn med sig (eller rullstol) kan det dock hända att man får stå över någon vagn för att alla barnvagnsplatserna är upptagna. Värt att planera in.

En annan spårvagnsrelaterad grej är att människor generellt sett verkar oförmögna att förstå att man måste vänta på att folk gått av spårvagnen innan man börjar gå på. Det gör mig vansinnigt arg. Dock får man i stort sett alltid hjälp med barnvagnen utan att behöva fråga. Det är fint.

När Theo var liten tog vi gärna en cykeltur in till stan. Här är vi på mitt gamla jobbs bakgård.

Vill man inte åka spårvagn eller buss kan man utan problem cykla in till stan på 15-20 minuter utan att dö på kuppen. Det är bred och bra cykelväg hela vägen och i princip inga backar alls. Dessutom är det mysigt att åka förbi hamnen med vattnet och båtarna. Man kan också gå såklart. Det tar väl ungefär en timme eller så, om man går i lagom takt.

Man kan givetvis köra bil häromkring också, men det vet jag ingenting om.

Ja, nu vet du var Gamlestaden ligger, nästa gång tänkte jag prata lite om skolor och barnomsorg.

1 kommentar:

Linda sa...

Yay!!! Vilket fint inlägg!! Det låter ju himla bra att kommunikationerna är så bra med tanke på jobb osv. Ser mycket fram emot inlägget om batnomsorg, det är viktigt. Det som oroar mig mest är att få en plats på andra sidan stan så en måste åka 3h för att lämna barn och åka till jobb. Det är ju fördelen med landet, har tar det max 5 min med bil och 15min promenad för att lämna Vilmer. Å andea sidan finns det inte mkt annat att hurra för i kommunen ;-)

Vilka områden ska man INTE bo i? Svarta listan liksom.