12 september 2012

En fläkt från förr

Idag såg jag en gammal vän på spårvagnen. En gammal vän som jag umgicks med för många många år sedan, då jag var nyinflyttad i Göteborg. Hon var min första egna vän i Götet om jag inte minns fel (alltså inte en av före detta sambons bekantskaper). Vi bodde nära varandra vid Redbergsplatsen och jag brukade gå över till henne och sitta på hennes säng. Prata om saker och lyssna på bra musik.

Men framför allt lärde jag henne hur  man "blev" rockig. Jag hade en specifik stil på den tiden. Ni vet, svart hår, mycket smink, t-shirt&jeans och så vidare. Hon gillade den och ville i hemlighet bli så hon med, så hon frågade (utan att skämmas, vilket är beundransvärt) om jag kunde lära henne. Tillsammans utforskade vi populärkultur, smink, kläder och frisyrer. Vi drack oss apfulla på Sticky fingers och Diamond dogs och raglade hem genom hela stan. Vi var snygga och hade roligt.

Efter ett tag träffade hon en halvfager men rätt taskig kille och allt efter som umgicks vi mer och mer sällan. Det var tråkigt men så blev det. Jag hade jobb, sambo och panikångest. Hon flyttade och hade den där killen. Och så mådde hon rätt dåligt både fysiskt och psykiskt. Jag förstod aldrig riktigt på vilket vis.

Efter ett tag hade vi ingen kontakt alls och det gick flera år. Jag undrade alltid vad som blev av henne. Om hon mådde bra och vad hon sysslade med. Och så satt hon där på spårvagnen idag. Hon såg bra ut och hade blivit flygvärdinna. Det såg jag på kläderna. Hon såg coolare ut än någonsin.

Det kändes skönt.

Inga kommentarer: