10 september 2011

GI-kokosbollar

Jag och Theo kollade en hel massa på Lilla spöket Laban i morse, och där åt de mängder av kokosbollar. Varpå jag givetvis blev galet sugen på smöriga, söta och chokladiga bollar. Alltså bestämde jag mig för att experimentera mig fram till ett bra recept. Jag började med att titta vad som redan fanns på nätet - och sedan kombinera ihop någonting som blev gott och bra.

Sagt och gjort, jag geggade och smakade och smakade och funderade. Först smakade det hemskt och bittert av den fina kakaon, så jag tillsatte lite lite honung. Då blev det huuur gott som helst! Jag har inte stenkoll på exakt hur mycket av varje ingrediens jag använde men här är ett ungefärligt recept:

Jättegoda och GI-vänliga.
GI-kokosbollar
Mängd: Runt 20 stycken beroende på hur stora du gör dem
Tid: 15 minuter

Ingredienser:
100g smör
4 msk kakao
1 dl hasselnötter

1 dl sötmandlar
1 dl kokosflingor

0,5 dl solrosfrön
1 dl russin
Vaniljpulver efter smak
1-2 tsk honung

Kokosflingor till rullningen

Gör så här:
Skär smöret i kuber och rör det mjukt.

Hacka nötterna och tillsätt i smöret.
Tillsätt resten av ingredienserna.
Smaka av tills du fått en god smak och bra konsistens.
Forma bollar som du rullar i kokosflingor.
Ställ i kylen en stund innan du äter upp allihopa och mår lite illa efteråt.

1 kommentar:

Jennie sa...

De ser fantastiskt goda ut, som vilka kalorisprängda chokladbollar från conditoriet som helst...GI är bra:) Mådde du illa? Kram!