09 april 2011

Helgrapportering

Yo! Theodore här. Eftersom mamma är så himla upptagen med att virka katter och sticka koftor faller det på min lott att rapportera om dagen. Here it goes.

Eftersom det tydligen var någonting som heter lördag fick jag inte gå till dagis, och pappa var på jobbet så jag fick hänga med mamma .

Jag vaknade i precis lagom tid, kvart i sju, men mamma var ändå inte nöjd. Hon ville ligga kvar i sängen och försökte lura dit mig med kramar och mys - men hallå jag var ju hungrig och ville ha flingor och ägg! Så det fick jag såklart. Jag vinner alltid. Efter frukosten virkade mamma kattdelar medan jag såg på Thomas och lekte med Duplo och pipbollen.

Efter en stund tyckte mamma att det räckte med teve. Hon är så himla snål med den. Taskigt tycker jag. Istället satte hon på musik och det gillar jag ju så det gick jag med på. Först spelade hon nåt med Bröderna Lindgren. Det skulle vara för barn sa hon men jag är ju ett barn och jag tyckte inte att det var särskilt intressant så jag vet inte hur de hade tänkt. Som tur är bytte hon till Teddybears STHLM istället och det svängde så mycket att jag gav en liten dansuppvisning.

Jaha och sen var det visst lunch. Mamma tyckte att vi skulle äta "den goda kycklingen som pappa lagade igår" men jag ville ha gurka och tomat så det var det som serverades.

Men man står sig inte så länge på bara grönsaker så jag krävde flingor och mjölk till efterrätt. Mamma tyckte det var ok eftersom det var osockrade fullkornsflingor. Vad hon nu menade med det.

Mamma är rätt bra på att komma på bra idéer. Som att jag skulle sova middag i vagnen tillsammans med Iggo (Iggle Piggle, mammas övers.). Jag gillar att sova middag i vagnen.

Nu vet jag inte så noga vad som hände den närmaste timmen eftersom jag vilade, men mamma sa att vi promenerade in till stan. Vädret var strålande vackert och mamma såg två fjärilar. Hon köpte tydligen hårsnoddar, vatten och nya örhängen medan jag sov. Hon var fräck nog att påstå att hon var tvungen att köpa nya, platta, örhängen för att jag inte kan låta bli att dra i hennes öronringar och att det gör ont. Struntprat. Vill hon ha nya örhängen kan hon väl bara köpa det - och låta bli att skylla på mig, Ett oskyldigt barn,

Inne i stan hade vi lite ärenden att uträtta. Vi skulle till en knappaffär för att köpa knappar till Stellas kofta, men den första knappaffären var stängd för någonting som heter inventering. Mamma sa att de var upptagna med att räkna allt i butiken och därför kunde vi inte köpa några knappar.

... så vi gick hit istället, och här fanns det tydligen jättefina knappar.

Vi gick runt ganska länge och tittade på saker. Jag tyckte att det var lite tråkigt men var duktig och satt snällt i min vagn. Mamma pratade med mormor i telefonen och köpte ett garnnystan i en affär på Avenyn. Jag fick vindruvor utanför Saluhallen.

Sen kom hon på en sån där bra idé igen. Fika! Jag fick välja bulle själv som vanligt men när jag såg mammas halloncheesecake var min äppelmuffins inte så spännande längre så vi bytte. Sen ville jag ha min äppelmuffins i alla fall. Men islatten kunde mamma behålla.

Här är vi inne i en affär som bara säljer vuxendricka. Sååå himla tråkigt. Vi skulle vänta där på pappa som åkte från jobbet in till stan för att möta oss.

Om det var tråkigt i vuxendrickaaffären var det desto roligare i lekparken i trädgårdsföreningen. Jag åkte kana, tittade på stora killar och gungade lite. Mamma och pappa försöker påstå att jag gungade mycket. Typ minst fyrtio minuter, men det tror jag inte på för jag var inte alls färdiggungad när de tyckte att vi skulle gå. Jag får aldrig leka tillräckligt länge i parkerna och vi ska alltid gå när det är som roligast.

När vi traskat runt i lite affärer i Nordstan gick vi till MAX och åt middag. Mamma och pappa verkar vara besatta av att äta på MAX när det blivit lite för sent att åka hem och laga mat. Inte mig emot. Jag gillar ju hamburgerbröd med ost. Och mjölk. Men mest av allt gillar jag leksakerna man får. Idag var det en uppblåsbar hand som var lika stor som hela min överkropp. Gissa om det gick att göra grymma haj taj (high five, mammas övers.) med den!

När vi kom hem var det dags för lite manligt soffhäng när pappa tittade på racerbilar som han spelat in och jag tittade på Stora maskiner på SVTplay. Vad mamma gjorde vet jag inte. Stickade förmodligen. Hon gjorde inget väsen av sig förrän hon kom och förstörde stämningen med sitt tjat om pyjamas och saga.

Jag ville inte sova. Det spelade ingen roll hur trött Iggo var.

Men jag är inte dum. Jag vet att det här är en kamp jag inte kan att vinna. När mamma börjar sjunga Sov du lilla vide är det lika bra att lägga sig på kudden och ligga still.

Mamma klappade mig på kinden tills jag somnade. Det tycker jag om. Hon är rätt bra ändå. Min mamma.

3 kommentarer:

Jenky sa...

Jaa! Theo bloggar!

Mary sa...

Fint! Den där uppblåsbara handen han fick, var det en sån stor som white trash personer brukar ha och vifta med på typ baseballmatcher i Amerika?

Caroline sa...

Hej Theo!
Åh vad roligt att läsa om din dag, den verkar vart super. Stella längtar efter sin kofta, vi är så nyfikna båda två!
Underbara bilder på dig och din mamma, ni är så fina båda två!!
KRAM