01 februari 2011

Är ditt hem alltid perfekt?

Jag läste nyligen två blogginlägg som oberoende av varandra (tror jag) tog upp ett ämne som fick mig att börja fundera. Både LisaKristin och Spiderchick visade bilder från sina hem. Ärliga och ostylade bilder på helt vanliga hem med tillhörande stök och soppåsar. Så som det (förhoppningsvis) ser ut hos oss alla. För det finns väl knappast någon som har ett perfekt stylat och städat hem för jämnan? Utan minsta smula eller dammråtta. Utan fyllda tvättkorgar eller stökiga vardagsrumsbord. Det är väl sådant som händer när man ska få besök, blogga eller sälja typ.

Eller? Hur ser era hem ut? Är de perfekt städade och utsökt inredda jämt? Kan du alltid utan panik få oväntat besök?

Vi har bott i vår lägenhet sedan november 2008 och det var först i  somras som vi fick riktig rutin på att hålla en acceptabel nivå på städning, tvätt, disk och allt som ska göras. Det är så mycket med ett hushåll (och barn och jobb och fritid och make/maka osv.). När disken är under kontroll så svämmar tvätten över. När golven är rena har man inte tvättat fönstren på två år. Så är det hemma hos oss, och det har varit boven i många irriterade diskussioner. Som tur är har det blivit mycket bättre sedan vi helt enkelt kom fram till att vi hellre är en lycklig familj i ett stökigt hem än en olycklig familj i ett perfekt hem.

Vi har en nivå som vi tycker är acceptabel och den håller vi stenhårt på - sedan får resten vara som det är. Det innebär till exempel diskad disk, rena toaletter och hyfsat dammfria golv. Och det får såklart aldrig ligga farliga/icke barnvänliga saker framme. Däremot ligger det leksaker/kläder/tidningar/stickningar lite här och där och sängen bäddas i princip aldrig. Men det är ok.

När det gäller  det rent inredningsmässiga har vi kommit lite mer än halvvägs skulle jag uppskatta. Vi har allt vi behöver i möbelväg men den där sista lilla pricken över i:et saknas. Vi behöver saker på väggarna och gardiner in fönstren. Nej vi har inga gardiner (förutom rullgardiner i sovrummen). Dessutom har vi ju varit tvungna att flytta alla blommor och prydnadssaker från klåfingershöjd så allt ser lite ... ihopkastat ut. Inte genomtänkt och färdigt. Men det är ok.

Ikväll tänker jag göra som LisaKristin och Spiderchick. Jag ska fotografera mitt hem som det ser ut precis just nu. Utan att välja de mest smickrande vinklarna. Som det ser ut bara rakt upp och ned. Med badrum från -86, smutsigt köksgolv och tvätt över hela sovrumsgolvet.

Gör det du med, så slår vi ett slag för de alldeles vanliga hemmen!

5 kommentarer:

ELIN sa...

Jag städar och städar mn lika väl blir det stökigt direk :(

Anonym sa...

jag hade ingen aning om att även spiderchick redovisat sitt hem, kul! och jag hoppas att fler hakar på.

Eleonor sa...

det beror lite på vem som kommer på besök om jag får panik ;) Oftast är det väl inte ok för besök. Jag brukade ju panik-tok-städa innan bäbisgänget kom och hälsade på.
Kanske hakar på din utmaning :)

Caroline sa...

Hej vännen!
Vilket klokt och tänkvärt inlägg. Eftersom jag tillhör ett rehabteam och är igång med min "resa" har jag fått lära mig att man 1;Ska leva i nuet, 2; prioritera hårt. Och då är man själv nummer ett, och det betyder att man ska lyssna på sina kroppsliga sensationer (vad behöver jag nu? Exvis en värmedyna och stillhet i sängen, en minfullnessövning till en skiva, en promenad eller är det ok att göra något "praktiskt" och även sina känslor, dvs om man är glad, arg, ledsen osv ska man bejaka dem. Detta låter kanske flummigt men det betyder att disk, tvätt, och dammråttor inte kommer på plats ett, två eller tre eller fyra för först kommer jag, sedan barnen, sedan mannen och sedan får de mer praktiska sakerna ha sin egna rangordning (typ betala räkningar är viktigt, mkt viktigt, kanske även tvätta om man har noll rena kläder, men det betyder ju inte att tvätta alla 8 maskiner kommer som en stor "att-göra-post"). Så får jag lära mig. Praktiska saker. Och eftersom jag har en nackskada ser det ut såhär för mig. Men jag vet att alla borde tänka så. När jag skriver att "jagsjälv" kommer före barnen menar jag inte att de inte får sina hunger/sömn/blöjbehov uträttade utan självklart kommer de före, men om min nacke skriker så måste jag vila före jag leker med lego alt går ut till lekparken, fattar du?
Och detta var nog det längsta inlägget genom tiderna,
nu får det bli punkt.
Ps jag ser fram emot dina bilder, vågar jag med tro? ds

Caroline sa...

Och så glömde jag av det viktigaste jag skulle komma fram till, att du gör ju precis rätt. :-) Du gör som de lär mig, att man ska ha en inre frid/vara rofylld och harmonisk trots att tvätten svämmar över, och det får jag öva mig i, men du verkar redan ha funnit det. Underbart! :-)