10 oktober 2010

2xSävehof

Den ena matchen var inte särskilt spännande, den andra nästan alltför spännande. Så kan man kanske sammanfatta dagens handbollshändelser.

Dammatchen mot danska Viborg var sannerligen ingen spännande tillställning. Viborg körde över de svartgula utan pardon och det var helt väntat. Viborg är trots allt världens bästa damlag med helproffs och landslagsspelare på varje position. Sävehof har egna produkter. Stämningen i hallen var lite avslagen och trots att  vi var över 2000 personer i publiken infann sig aldrig någon "känsla". Det är så synd att det är så med damhandbollen. Jag önskar att jag inte behövde skriva så och spä på alla redan förutfattade meningar. Resultatet blev i alla fall 37-24 och att siffrorna inte skenade iväg mer hade laget målvakten Cecilia Grubbström att tacka för. Jag tror att hon tog sex straffar av åtta eller något sånt. Helt sanslöst.

Herrmatchen, däremot, var en orgie i "känsla". Man kunde inte tro att publiken bara vuxit med runt 300 personer för nu klappades och hojtades och hejades det minsann. Och spännande var det. Lite för spännande nästan. Sävehof ledde stort fram till slutet då de plötsligt tappade fokus och i slutändan blev det en kamp om sista målet. 33-32 vann de med till slut i en match som kantades av kulörta kort och två fingrar i luften. Jag har ingen aning om hur många utvisningar som utdelades men jag räknade till fyra röda kort. Fyra! I samma match! Egentligen var det nog en helt perfekt match i mina ögon med mycket action, många smällar, mycket hjärta och oerhörd spänning i slutet.

2 kommentarer:

Karin sa...

Du tror inte att stämningen kan bero på hur matchen ser ut? dammatchen = inget spännande
herrmatchen = mycket spännande

Sedan har ju Sävehofs damer den sämsta publiken i stan. Oengagerade är de alltid, oavsett motstånd.

Thepas sa...

Karin: Jo, visst är det så och det är lite min poäng. Igår fick man två matcher på samma biljett och för mig var det självklart att gå på båda. Peppa båda lagen.

Det var i stort sett lika många i publiken under båda matcherna men stämningen var helt olika redan från start och det beror inte bara på matchen och publikens intresse. Se bara på hur musiken och effekterna används under matchen. Helt annorlunda under herrarnas speltid.

Jag vet inte vad som behöver göras, men jag gör det lilla jag kan - och klappar takten till "ratata"-musiken i både herr- och dammatcherna.