01 september 2010

Bärhjälp

Jag har funderat på en grej. Nu när jag allt som oftast har cykeln in till stan, och skulle vilja cykla mer, blir det ju lite meckigt om man ska ha med sig Theodore. Han sitter ju bra i cykeln men när man kommer fram måste han ju gå eller bäras eftersom vi inte har vagn med oss. Att han ska gå hela tiden vi är ute kommer inte på fråga eftersom han dels skulle bli trött i benen och dels i princip aldrig vill gå åt samma håll som vi. Det är såklart ok att han vill gå sin egen väg när vi är på promenad men har vi ett ärende blir det lätt tröttsamt. För att inte säga tidskrävande.

Alltså är jag nyfiken på någon slags bärhjälp. En sele eller sjal eller liknande. Vad finns därute för lite större barn? Jag har sett bärselar för upp till 20 kilo, jag har sett stora ställningar man har på ryggen och jag har sett sjalar. Och så har jag hört talas om någon slags platta man har på höften som barnet sitter på. Är det någon som har erfarenhet av någonting liknande?

Jag skulle gissa att Theodore vill ha någonting där han sitter hyfsat "fri". Alltså att han har lite fri sikt och inte sitter med magen vänd mot oss och stirrar in i våra halsar. Det skulle inte vara populärt. Han sitter väldigt gärna på höften. Utöver fri sikt för Theodore är det ju önskvärt att avlastningen för oss bärande föräldrar är så bra som möjligt eftersom pojken ändå väger över elva kilo. Och så ska det vara säkert såklart. Och lätt att ta med i väska/cykelkorg. Och lätt att ta på/av själv.

Där har ni förutsättningarna, har ni några tips?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Therese
Jag har en Manduca (en ergonomisk bärsele) till Sebastian. Bär honom utan problem på ryggen långa sträckor och han väger över 14 kg.

Vill du testa lite olika selar och sjalar kan jag rekommendera Edenbaby i Mölndal (http://www.edenbaby.se/). Hon som har affären kan mkt och man kan prova olika alternativ på plats.

Lycka till

Cecilia
(Guldlock74 på FL)

Caroline sa...

Det bästa jag kan komma på och mest skonsamt är att köpa en cykelkärra som även är barnvagn. vi har en sådan, suverän barnvagn. Bara att koppla på framhjulet när man cyklat klart, och det är smidigt med en snabbkoppling. Den tar vi till stranden exvis varje dag på sommaren, cyklar, kopplar loss och kör, kolla bild på min blogg,
kram

Blipp sa...

Bär vår 10 kilos i "sjal" jämt, finns massor av bra hos sjalbarn.se
lycka till!

Thepas sa...

Vilka bra tips! Vi ska nog åka till det där stället i Mölndal någon dag och titta lite.

Eleonor sa...

Jag har en bärsele, Manduca till Lina, du kan bära på ryggen eller på magen om du vill med den. Upp till 20 kg tror jag. Jag har burit både Lina och systerdottern i den. Funkar jättebra och jag tycker det är lätt att sätta upp henne på ryggen. (Lättare ju större hon blir)
Skulle ni skaffa småsyskon går det också att bära nyfödda i den selen.
Träffas vi någon gång får ni gärna prova.
Hör av dig om du undrar mer om selen.