17 januari 2010

Bra grej med skräp-tv

Nattningen gick fint ikväll med. Pojken lästes för, sjöngs för och somnade i sin egen säng utan gråt. Rekordsnabbt tror jag dessutom. Efter ungefär 50 minuter vaknade han som vanligt men grät bara i tio minuter. Sedan vaknade han av dammsugaren och grät lite, i en minut eller så. Just nu sover han.

Natten till idag såg ut ungefär som tidigare nätter. Theodore sov non stop (for all I know) fram till strax innan fyra (yey!), sedan vaknade han två-tre gånger till innan vi fick sovmorgon ända till nio! Vi kom inte upp förrän halv tio och hela dagen blev lite upp och ned med sömn och mat. Theodore sov till exempel bara en middagslur. Men det var det värt!

Det här har verkligen gått så mycket bättre än jag vågade tro.

Slutpratat om sömn för idag. Theodore har varit så himla mysig! Han blir verkligen mer och mer medveten för varje dag och myset är nu mer "med flit" från hans sida. Det värmer mammahjärtat. Jag börjar faktiskt komma till freds med tanken på att jag ska börjar jobba om några dagar. Jag har kommit till freds med att lämna över det dagliga ansvaret för Theodore till mannen. Jag vet att de kommer att ha det supermysigt tillsammans.

Idag fick jag en insikt från oväntat håll. Jag satt och slötittade på ett sånt där Models of the runway, ni vet spinoffen från Project runway. Istället för att gråta eller svära över sitt öde sa hon bara att bra och dåliga saker händer i livet - hon valde att fokusera på de bra. Inget nytt under solen, jag vet. Inte ett dugg originellt faktiskt, men enkelheten i hur hon uttryckte sig slog an en sträng hos mig. Självklart är det så. Bra och dåliga saker händer i livet - så är det. Antingen väljer jag att fokusera på de dåliga - och är olycklig, eller så väljer jag att fokusera på de bra - och är lite mindre olycklig.

Det är verkligen inte svårare än så. Tack, skräp-tv!


Dagens humör: Himla bra med några formsvackor.
Dagens natt: Bra! Första vakningen strax innan fyra (alltså många timmars ostörd sömn), sedan två-tre vakningar innan vi steg upp så jättesent som halv tio!! Enda minuset är att jag drömde helt surrealistiska men ändå jätteverkliga mardrömmar och vaknade några gånger med ont i ryggen. Men bra ändå!
Dagens väder: Nollgradigt och blaskigt - sedan lite kallare.
Dagens frukost: Citronyoghurt och ostmackor
.
Dagens lunch:
French hot dog på ICA MAXI i Mölndal.
Dagens middag:
Nachos deluxe.
Dagens godis: Smågodis.
Dagens klädsel:
Svarta fejkjeans-leggings, svart- grå- och vitmönstrad tunika, svarta strumpor.
Dagens frisyr: Snedlugg och hästsvans.
Dagens smink: Nej.
Dagens bästa: Familjemys.
Dagens sämsta: Att det är så himla dyrt att handla mat.
Dagens vill ha: Sådär ett halvår av gemensam föräldraledighet.
Dagens utflykt: ICA MAXI i Mölndal.
Dagens handarbete: Lite stickning på nya sockor och mössa till Theo. Likadana som på den här bilden.
Dagens musik: Grand archives och lite blandad nostalgi från slutet av the nineties.
Dagens saknad: Inget tror jag.
Dagens dummaste:
Näe... inget tror jag.
Dagens sjuka: Njae. Vi är väl rätt halvfriska allihopa.
Dagens drog: Cola Light.
Dagens köp: Veckohandling.
Dagens morgondag: Träff med familjen Wendel/Andrén.

Nu: Restaurangtävlingsprogram på BBC Lifestyle och godis i truten.

2 kommentarer:

Eleonor sa...

det gäller att hitta de positiva!

Mary sa...

ja tack skräp-tv för den.