13 oktober 2009

Äntligen

Jag har letat läsvärda bloggar de senaste dagarna men med varje länk har modet sjunkit lite till och lite till och lite till. Jag började tro att det bara fanns blonda Barbie-/Ken-liknande artonåriga dumskallar. Att det blivit ett villkor för att ens start ett blogg-konto.

Det värsta jag någonsin läst (på så många olika plan) är en ung fröken som jag inte tänker namnge (men hennes bloggnamn avslöjar att hon antingen sov på engelskalektionerna eller försöker vara språklustig).

Jag förfäras mindre av att hon är en dum brud med otroligt omogna åsikter och tvivelaktiga språkkunskaper, men däremot väsentligt mycket mer av att hon ligger i topp på olika blogglistor. Hon ska alltså vara den mest lästa bloggerskan i Sverige. Det finns alltså massor av människor som läser hennes blogg varje dag. Det gör mig rädd och ledsen. Rädd om det är så att så många människor tycker att hon är vettig/underhållande/whatever. Ledsen för hennes skull om det är så att så många människor läser pga trafikolycke-effekten (det är skrämmande och äckligt men man kan inte låta blir att titta).

Jag orkar inte ens gå in på hur ledsen det gjorde mig att se att de här tutt- och plutläppsmonstrena (och deras manliga motsvarigheter) har Sveriges mest lästa bloggar. Och det finns massor av samma vara var man än vänder sig.

Det gör mig ledsen att de får så stor makt över andra människors tankar och åsikter och jag orkar inte ens gå in på hur skadligt jag tror att det är för kommande generationer.

Det gör mig ledsen att bloggerskorna/bloggarna inte själva förstår att de inte är ascoola utan tragiska och jag orkar inte ens gå in på alla otaliga exempel.

Därför blev jag så himla glad när jag hittade Nio till fem. En blogg som jag faktiskt tycker är läsvärd och som jag hittills tycker om. Vad tycker ni?

6 kommentarer:

Linda sa...

Den har jag följt länge, den är mycket inspirerande. Dock har hon lite svårt att ta kritik, och kan tyvärr bli både elak och kaxig i sina kommentarer om någon ifrågasätter minsta sak. Det är synd eftersom hennes största målgrupp är mellan 14-18.

Thepas sa...

Linda: Ja, jag vet att jag läste den förut men tröttnade. Jag kommer inte ihåg varför. Jag har inte läst kommentarerna än men jag måste nog göra det ändå...

Caroline Ekberg sa...

http://blogg.alltombarn.se/ensammapappan/

En man i 30-års åldern som bloggar om sn skilsmässa som tär ganska så fint på honom. Är journalist så han skriver på ett snyggt sätt.

Ngt att kika på kanske. en greppande blogg om en brutal verkligenhet!

=)

Bluewhiskey sa...

Nja.. Den där bloggen är alldeles för ung för en gamling som mig. Några bra tankar ja. Men inget jag skulle stå ut att läsa om i längden.
Men alla tycker olika och det är ju kul att du hittat något du finner läsvärt :)

ele sa...

skall kolla in blogen du tipsar om. Själv läser jag mest mina pysselvänners bloggar, som mest visar pyssel :) och så din blog då ;)

Garntrollet sa...

Alla otaliga 14-åringar med bloggar och platinablont hår (som får länkar från de stora kvällstidningarna) får mig att tänka på Vicky Pollard i Little Britain :-) Lite kul, men mest tragiskt.

Vad han växer er lilla söta kille!