01 augusti 2009

Snabbrapport

Pojken sov bra i natt igen. Nattades utan problem, sov till 4, åt, sov i egen säng till halv nio, åt. Sedan har han nattats ett par gånger under dagen i egna sängen utan problem. Det här är himmelriket.

Tidigare idag var min moster och hennes man här och fikade. De ska på U2 i kväll. Vi hade bakat citronpaj med grädde och hemkokt kolasås och det var så himla trevligt. Jag önskar att släkt och vänner kunde komma och hälsa på oftare. Vi fick lite fina kläder som deras lillpojke (som inte är så liten längre) vuxit ur och Theodore provkörde en fin luvtröja nu när vi var till Konsum för att inhandla lördagsmys.

Så nu blir det Being Human på SVT Play, mormorsrute-trådfästning i händerna och diverse snacks i truten! Men först hinner jag slänga en lite bilder från semestern medan mannen kollar sina Ikarima-städer. Det kommer fler sen.



Storeman och lilleman gungar hammock hemma hos min pappa.
Edward var jättesöt med Theodore och ville hålla och gosa med honom massor.


Theodore gungar gunga hemma hos min pappa.



Theolainen sov väldigt gott ute i den friska lantluften.



Första trippen till stranden. Lilleman låg på en filt i skuggan. Alla badade, till och med jag men bara till midjan för jag var räd att bli för kall och få mjölkstockning.

3 kommentarer:

Knit-Marie sa...

Så sött! Visst är dom lika?

Mia sa...

Hur har ni gjort frö att så lillpojken att somna så bra? Behöver tips med min lillfisa på 4 månader som vimsar nätterna igenom!

Thepas sa...

Knit-Marie: Ja, de är lika! Faktum är att alla tre pojkarna (pappan och syskonen) är jättelika. Jag hoppas på att det smyger fram någonting från min genpool så småningom.

Mia: Jadu, jag vet inte om vi har fått det att fungera men vi håller tummarna. Det har gått ganska bra hela veckan. Han har somnat i sin egen säng förutom igår då vi hade ett litet bakslag, då fick han somna bredvid mig i sängen och så lyfte vi över honom.

Det vi har gjort är att ändra pojkens läggningstid från 22-23 till 20-21 och införa en läggningsrutin. Rutinen, som består av att ta på pyjamas och sjunga godnattsånger känns inte så viktig för han verkar inte förstå att det är natt på gång i alla fall. Det blir nog bättre sen när han blir större. Först hade vi med en lässtund också men det hade han inte tålamod till, det återinför vi senare.

När vi sjungit våra sånger lägger vi pojken på sidan och stoppar in nappen. Om han verkar orolig klappar vi honom på rumpan, som när man rapar ungefär. Så får han ligga tills han somnar eller tills han skriker med kraft, då tar vi upp honom tills han är nöjd igen, då lägger vi ned honom på sidan och börjar om med klappandet igen. Så håller vi på tills han somnar.

Hittills har det som sagt fungerat ganska bra... resten får tiden utvisa.