17 mars 2009

OK-stämplad den här gången med

Igår var vi så hos bm igen. Den här gången hos den som höll i föräldrakursen, eftersom orinarie bm är bortrest. Vi summerade graviditeten och gick igenom tankar kring förlossning och amning osv. Det kändes bra och jag inser mer och mer att jag har en öppen inställning till vad som ska hända när bebisen föds. Jag har ingen förslossningsplan där jag listat vad jag vill och inte vill. Jag tänker lägga mig och min kropp i mannens och barnmorskornas händer. För en gångs skull tänker jag försöka släppa på kontrollen och vara öppen för förslag. Vill de att jag vänder på mig får jag väl göra det, föreslår de akupunktur prövar jag det osv. Men när jag skriker efter EDA är det bäst för dem att jag får det.

Undersökningen gick bra, blodtrycket låg kvar på 120/80 som de senaste månaderna, blodvärde 125 (utan järntabletter!), blodsocker 3,9 (ja, jag var hungrig), sf-måttet (magens mått) låg på 36 vilket var alldeles lagom. Bebisen var dessutom fixerad. Hjärtljuden var starka och regelbundna på 138 slag/minut. Vikten ligger nu på + 3 kilo.

Nu har jag verkligen börjat räkna ned. Det är 16 dagar kvar till bf, men bara 4 halva arbetsdagar kvar. Och min första helt lediga vecka sammanfaller så perfekt med mannens ledigvecka, så vi har massor av tid att ställa iordning det sista åt bebisen. Det är visserligen inte så mycket kvar, för farmor, pappa och hans sambo var här i helgen. Då bev det massa nyttigt gjort! Bebisrummet är nu möblerat och fritt från skräp. Skafferiet, kylen och frysen är fulla och vi har till och med hembakat bröd! Det som kvarstår är i princip att packa bb-väskan, skriva ett kort förlossningsbrev, tvätta bebisens kläder och sängkläder, röja i vårt sovrum, köpa två rullgardiner (och diverse babaljor, babyvakter, speldosor och andra bebisprylar), bära in spjälsängen till sovrummet, bädda spjälsängen och sortera ut amningsbara kläder. Sedan får bebisen komma när den vill.

---------------------

Ett förlossningsbrev skriver man till barnmorskorna på förlossningen. Där kan man skriva om man har några särskilda önskemål, om man är orolig över någonting osv. De brukar gilla sådana, så att de får en bild av vem man är. Jag kommer alltså skriva ett trots att det mest kommer stå att jag inte vet vad jag vill.

3 kommentarer:

Mary sa...

men gud vad spännande och roligast i hela hälsingland. vilken grej att förbereda inför..måste känna en smula surrealistiskt. en korkfråga bara..men vad skriver man i ett förlossningsbrev och till vem?

Knit-Marie sa...

Oj va duktig du är nuförtiden. Och OJ så spännande det är....snart är det DAGS!!
När du skriver om förlossningsbrev, kommer jag att tänka på dottern (hon som fick i julas). Hon hade ju skrivit värsta litanian - alla detaljer genomtänkta och så hann hon nästan inte in i förlossningsrummet. "Men..vänta..jag har ju skrivit massor, om hur jag vill ha det, i förlossningsbrevet...hallå!!" Hihihi

Mary sa...

ahaa..tack. smart idé av svenska sjukvården.