13 februari 2009

Huset vecka 34


Idag går vi in i vecka 34. Av ungefär 40 alltså. Vilket betyder ungefär 6 veckor kvar. För att fira det tänkte jag bjuda på en av de ack så sällsynta magbilderna. Det här är jag i vecka 34. Hus och allt.

När det gäller utveckling osv känns det nästan meningslöst att redovisa längre för allt bebisen gör är att lägga på sig. Generellt sett ska bebisar nu vara ungefär 45 cm långa (vilket betyder att de inte växer så himla mycket mer på längden, en 5-7 cm kanske) och väga omkring 2 kg (vilket betyder att de lägger på sig en hel del vikt i slutet, typ 100% till). Lungorna är i princip redo att börja andas och alla andra organ är färdiga. Med andra ord ska bebisen mest ligga och svulla upp sig resten av tiden.

Den rör fortfarande på sig rätt mycket. Vissa dagar är den iofs så lugn att jag måste puffa igång den för att se att den är kvar, men oftast är det liv och rörelse i stort sett hela dagarna (även på natten säger mannen). Det som förut var värsta karatesparkarna är nu mer som buffar och jag känner när den vrider sig eller byter läge. Skillnaden är att det finns så mycket mindre plats att typ allt den gör känns. Det är mer mysigt än jobbigt.

Jobbigt är det däremot att inte kunna andas ordentligt, eller att inte få plats i sin egen kropp. Att sitta i soffan känns ungefär som när man ätit aaaalldeles för mycket mat och magen vill sprängas. Ja, så känns det. Fast bebis istället för mat. Bebis från urinblåsan till lungorna. För mig känns det som att jag är fullkomligt enorm, för magen sticker ut och är i vägen och jag kan inte andas och inte ligga och inte sitta och inte stå osv. Andra verkar dock inte tycka att jag är så stor (även om jag ligger över mittkurvan hos mvc) och jag tror att det kan ha att göra med att jag gått ned i vikt på resten av kroppen under graviditeten. Just nu står jag på minus två ungefär och det är svårt att säga hur mycket minus det är om man tar bort gravid-kilona. Det återstår att se i april. Jag har inte tagit så mycket magbilder men för att se skillnaden lägger jag de få jag har bredvid varandra. Det är lite svårt att avgöra eftersom alla inte är fotade i samma vinkel och med samma kläder etc men faktum är att bebishuset är större och resten av jag är mindre.

Vi kan konstatera att jag har en förkärlek för randiga kläder.

2 kommentarer:

Knit-Marie sa...

Att du är mindre, det ser jag, men magen ser faktiskt större ut i v 29 än i v 34. Ditt 'hus' är en synvilla!

knubbig sa...

Jättefint bebishus på alla tre bilder! Den verkar mer och mer inta en strutform tycker jag..är det inte då man brukar säga att det vankas en pojke? Jag har ju tippat på en flicka hela tiden, men nu när jag ser bebiskåken så ändrar jag mig till en liten pöjk! Hiii, vad spännande!