12 januari 2009

Vecka 29: 80 dagar kvar

Såhär ett par dagar in i vecka 29 har jag börjat vänja mig vid den chockartade insikten att jag nu gått in i månad åtta. I magen är det fullt liv och vågen börjar visa högre siffror. Idag har jag huvudvärk men det kan lika gärna bero på vädret som en för hög kudde.

Det regnar ute och jag och bebisen vill mest gå hem och spela wow, men på lunchrasten ska vi trotsa vätan och skaffa ett nytt id-kort med rätt namn.

Luggen blev för övrigt fin och rak.

-----------------------

Du är på dag 200 av 280. (71,4%).
Du är i vecka 29.
Du har gått 28 fulla veckor och 3 fulla dagar (v28+3).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 2 apr 2009
Du har 80 dagar kvar till förlossning.

Kroppen: Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det. Under den tredje trimestern är det bra att man går upp mer än 1 kg, men mindre än 3 kg/månad.
Nu kan även personer i din omgivning ta del av barnets rörelser genom att känna på magen. Magen kan ibland bukta ut märkbart på ena sidan beroende på hur barnet ligger. Placeringen av livmoderns övre del är ungefär mitt emellan naveln och bröstbenet.

Barnet: Alla sinnen är nu utvecklade. Barnets pupiller är så pass utvecklade att de ser skillnad på ljus och mörker. Barnet kan känna smärta och reagera på skarpa ljud utanför livmodern. Förmågan att minnas har utvecklats, barnet lär sig att känna igen mammans röst och andra personer som mamman umås mycket med. Testiklarna finns just nu i ljumsken på pojkar. Den här veckan väger bebisen drygt ett kilo och är ca 38 cm lång från topp till tå. Ungefär vid den här tiden kan bebisen öppna ögonen och vrida på huvudet och en stark ljudkälla lyser på utsidan. Underhudsfettet formas och fingernaglarna växer.

Inga kommentarer: