09 januari 2009

Mild chock igen

Alltså, jag går in i vecka 29 idag. Fine. Det är bra. Bebisen växer och sparkar och är duktig.

Men fatta att jag nu är i åttonde månaden!! 8!

----------------------

Alltså, det där med kalendermånader och lunarmånader är lite klurigt och graviditeter och siffror likaså. Man är ju alltså normalt gravid i ungefär 40 veckor (+ - lite). Varje imbicill kan ju räkna ut att, hallå, det går ju 4 veckor på en månad och det blir faktiskt 10 månader och inte nio. Så är det. Man är gravid i typ tio månader. Men kalendermånaderna har ju nästan aldrig prick 4 veckor... så de kan man ju inte räkna efter.

Jag är precis i början av den åttånde lunarmånaden (såna som graviditeter räknas i) och samtidigt i sjunde kalendermånaden. Det finns ju tre trimestrar också... jag är i den tredje. Dessutom räknar man ju veckor och dagar. Jag är i vecka 29 idag. Alltså 28+0. Heeelt logiskt.

Trimester är alltså ungefär en tredjedel av graviditeten, kalendermånad är ett gammalt sätt att räkna, graviditetsmånad (lunarmånad) är 4 veckor (28 dagar) och veckorna räknas i fullgågna dagar. Fattar du mer Jenny?

Och luggen blev finfin. Jag ska ta ett kort när vi hittat kameran. Då kan jag även visa upp massa stickning. Inte allt förstås för jag ska ge bort lite...

2 kommentarer:

Anonym sa...

VA?! hur funkar det där?? du ska ju föda i april och det är ju 3 och en halv månad kvar dit!

Anette sa...

Ja, det är inte klokt vad fort det går. Hur blev luggen???