22 juni 2008

Kunglig engelsk historia

eller: Thepas älskar drottningarna.


Jag har aldrig haft någonting till övers för kungligheter. Vare sig svenska eller utländska. Särskilt inte svenska. Utan att gå in för djupt i ämnet tycker jag inte att det finns någon plats för kungligheter i dag. Med detta sagt har jag nu utvecklat en lätt besatthet av de engelska kungliga Tudorerna. Jag skyller på att jag blivit hjärntvättad av min halvengelska sambo.

Det började med Elizabeth-filmerna och utvecklades lite med hjälp av ett par The Tudors-avsnitt. Idag såg jag The Other Boley Girl och nu är det kört. Tiden innan Tudorerna är alldeles för rörig för att jag ska hitta några favoriter men med början i Henry VII:s liv är den engelska historien så full av intriger och dramatik. Värsta Days of our Lives.

Jag tänker inte redogöra för all historia men jag har hittills läst in mig på tiden fram till Edward VI, brorsa till Elisabeth I. Wikipedia style alltså. Nu letar jag efter tips på böcker och filmer i ämnet. Alltså Tudors och framåt. Vet ni nåt bra?

Jag håller som bäst på att wikipedia och ladda ned de två Elizabeth-filmerna, för de ska jag se igen. Dessutom har jag hittat en serie i sex delar om Henry VIII:s sex fruar, en dokumentär om "Bloody Mary" och ännu en sexdelars serie om engelsk historia. Och så tänker jag se hela The Tudors-serien igen.

Ni som känner mig väl vet att jag har en tendens att bli helt besatt av saker. Tidigare har det varit musik- eller filmrelaterat (kommer ni exempelvis ihåg när jag enbart lyssnade på Ramones i över ett år? Eller när ingenting dög utom Nick Cave? Eller Johnny Cash). En del skulle säga att det är lite sjukligt. Jag säger att de kan sköta sig själva. Den här gången är det dessutom bildande - alltid något.

Nu har jag inte tid att blogga mer. Jag ska se ett Formel 1-lopp medan jag stickar på Laminaria, som för övrigt är omdöpt till Elizabeth I. Det är inte så långsökt som det låter. Jag stickar ju en Henry som sambon ska ha runt halsen på bröllopsdagen, runt min hals ska Laminaria viras. Alltså Henry är Henry VIII och nästa stickning, den kvinnliga tronföljaren blir min favorit, Elizabeth I. Jag heter dessutom Elisabeth i tredenamn. Fullkomligt logiskt och självklart.

Henry VIII är trög och tråkstickad, Elisabeth I är komplicerad men en fröjd för stickfingrarna.

2 kommentarer:

Knit-Marie sa...

Boleyn-filmen dissades svårt av guiden på en av våra guidade promenader i London - läs boken istället sa hon.
Kan förresten rekommendera dessa 'walks'(se min blog) - särskilt om du har utvecklat denna underliga fascination ;).

Monica Hansen sa...

En annan grymt bra kostymfilm är 'parfymören'...