20 januari 2008

Waits


Jenny! Kommer du ihåg "What's he building in there?" som vi brukade skoja om på MTV när vi var små? Det är Tom Waits. Nu tänker du säkert sådär "men hallå det där visste ju typ alla i hela världen före dig" men så sen är jag. Det är han i alla fall och han är för övrigt helt underbar på ett Nick Cave-aktigt sätt. Jag är efterbliven men jag har inte fattat det förrän nu. Hur kunde jag till exempel missa att han skrivit en av mina favoritlåtar "Ruby's arms"? han gör dessutom Ramones-covers (och Daniel Johnston-covers. I alla fall en). Och så gör han mörka farliga och deprimerande kärlekssånger med industriellt cirkusljud och ultimat whiskeyröst. Då smälter jag till en liten pöl på golvet.

Jag är musikhistoriskt efterbliven men så är det.

1 kommentar:

Jenky sa...

hehe. wut? i såfall är jag lika sen jag. jag har _aldrig_ lyssnat på tom waits."what's he BUILDING in there" var ju 90-talets läskigaste låt + musikvideo! för din skull bebe så kan jag försöka ladda ner lite av hans hits. deprimerade kärlekssånger är min melodi. tyävärr. kram!