08 januari 2008

Sticka en gardin?

För en stund sedan pratade jag med min blivande svärmor i telefon (ja jag har en blivande svärmor som ringer mig för att få stickråd och småprata) och hon gav mig en idé. Jag stickar ju på en löpare till fönsterbrädan i vardagsrummet (som ligger mittemot köket med en öppen planlösning i min lilla tvåa) och svärmor föreslog att jag skulle sticka en köksgardin i samma garn. Hur kunde hon veta att jag älskar 50-talspasteller i köket och varför har inte jag kommit på att sticka en gardin? Jag behöver ju verkligen en i köket och jag vet ju att man kan virka gardiner så varför inte sticka? Virkning kommer jag ju helt uppenbart inte bemästra inom en överskådlig framtid. Nu gäller bara att uppbringa mod, skaffa massor av bomullsgarn, hitta något trevligt mönster och börja sticka. Och sticka. Och sticka. Tur att det bara är ett fönster och att jag bara vill ha en kappa. Hur är smartast att göra? Att sticka, så att säga, uppifrån och ner och sy ihop flera delar eller sticka från sida till sida i en enda lång... kappa. Hm... Det tål att tänkas på... Förmodligen drar gardinen ut sig mycket om den stickas från sida till sida så det är förmodligen bäst att sticka flera och sy ihop. Eller kan man sticka på rundsticka kanske? Det är trots allt bara ett fönster... inte så brett. Hm. Rundsticka är kanske bra. En lång en.

Frågan är bara hur jag ska kunna sticka en hel gardin när jag inte ens kan få färdigt en liten löpare på en meter och lite till. Jag måste bättra på min stickdiciplin.

2 kommentarer:

Strumpstickan sa...

Ett tips när man har ett stort projekt på gång är att ha några små som man kan varva med under tiden...

Wienerbröd?

Knit-Marie sa...

Åh guuuu...detta vill jag se!