23 december 2006

Hemma i föräldrafamnen

Så var det plötsligt jul. Jag har knappt haft en äkta julkänsla över huvud taget i år. Det var tills jag fick se första skymten av pappas julskimrande hus. Det första jag såg var de varmt lysande fönstrena med stora stjärnor och julstakar. En känsla av värme och vemod fullkomligt dränkte mig där jag satt, trött och kissnödig. Maken till ombonat hus har jag då aldrig sett. Väl inne fick jag smaka pappas julskinka. Då var jag tio år igen. Hemma i radhuset. (nostalgiska snyftningar) Jag saknar mamma.

Imorse fick jag, till min stora förvåning, sova tills jag vaknade av mig själv. Jag låg och drog mig och läste herr Kilmisters visa (och inte så visa) ord innan jag gjorde mig redo för en dag fylld av.... ja, det visste jag inte. Och det kändes alldeles fantastiskt. Pappa med tillbehör kom hem efter att ha handlat godsaker och tillsammans slog vi in en massa paket. Sedan åkte vi iväg för att besöka en affär som min pappa trodde att jag skulle älska. Den heter Hem Ljuva Hem och skulle sälja "allt möjligt krimskrams". Jag såg framför mig en liten butik ägd av en tant som sålde porslinsprydnader. Så fel jag hade. Butiken var stor och ägdes av två hårdrockare. Jag bajsade nästan på mig av lycka. Bredvid Kungsörnen i Järna liksom! Landet! De sålde hur mycket roliga saker som helst. Jag shoppade tills jag storknade och här är vad jag lyckades komma hem med:

  • Ett jätteäckligt litet skelett där skallen är som en sorts stressboll men mycket sladdrigare. Helt underbar grej.
  • 2 st whiskeyglas med döskallar på. (Det blev mycket döskallegrejer. Jag älskar att trenden börjar dö ut så att jag kan börja stoltsera med skallar igen.)
  • Ett stycke röd duk/bordstablett i silikon (tror jag) i form av spets.
  • En necessär prydd av en femtiotalsbrud i badet och texten: Can I pay my VISA with my Mastercard?
  • En jäkligt snygg vit påse.. typ plastig textil med en revolver på. Den sitter som om man hade hållt i skaftet... typ.
  • Ett påslakan-set med olikfärgade döskallar (där var de igen).
  • 2 st rosa ljuslyktor prydda med små stenar och bilder på pinuppor.
  • 4 st enfärgade örngott (vitt, brunt, grönt, beige).
  • Ett vitt garnnystan med små silverstänk i.
  • 2 röda garnnystan av supertjockt ullgarn.
  • Ett Fia-med-knuff-spel med döskalle-shot-glas som pjäser.
  • En bag-in-box-låda med JR Ewing på.
  • En liten.. tja... skylt. En fyrkantig lampa med texten Danger och två döskallar.
  • Ett par rosa döskalletrosor av hipstermodell.
  • Ett par vita döskalletrosor av hipstermodell.
  • Ett par tights, svarta med vita prickar.
  • 2 st dricksglas med flames-motiv.
  • 2 st dricksglas med biljardbolls-motiv.
  • 2 st dricksglas med Elvis-motiv.
  • Servetter med flames (som tagit slut hemma... and it burns burns burns...)
  • Servetter med femtiotalspar drickandes Martini och texten: Martinis! Helping people lower their standards since 1927! (som tagit slut hemma)
  • Röda hårsnoddar.
  • En öl-öppnar-ring.
  • En korthållare med samma motiv som necessären.

That was it. Till den blygsamma kostnaden av 1374 riksdaler.

Imorgon är det julafton. Jag ska få träffa så många nära och kära att jag inte ens kan tänka på det utan att få pirr i magen.

Godnatt och massor av julkärlek till er alla.

Inga kommentarer: